در جستجوی مصر": کتابی در مورد شرایط فرهنگی فعلی مصر

کتاب جدیدی از دکتر خالد عزب با عنوان "در جستجوی مصر" که به تازگی توسط گروه "بیت الحکمة للصناعات الثقافیة" در قاهره منتشر شده است.

دکتر خالد عزب، متخصص در زمینه باستان شناسی، به ویژه باستان شناسی دوران اسلامی، و همچنین جنبه های اجتماعی و سیاسی معماری، و در سطحی عمیق تر و گسترده تر در "علم العمران" است که در فرهنگ عربی-اسلامی به ابن خلدون باز می گردد. به دلیل تخصص دانشگاهی اش، بسیاری از مشارکت های عزب در این زمینه بوده است.

کتاب با عبارتی قابل توجه آغاز می شود: "تحولات واقعی در مصر در نتیجه تمایل مصری ها برای بازسازی مصر به شکلی متفاوت رخ داده است، و هرگاه راس قدرت به دور دست می رود، مصر به سرعت به مصر سابق خود باز می گردد.”

این کتاب شامل چندین مقاله و مطالعه است که به شیوه ای روان نوشته شده و دیدگاه ها و ایده های مهمی راجع به هویت مصر ارائه می دهد.

کتاب به خطرات شدیدی که قوای نرم مصر را علیرغم پتانسیل های ذاتی آن تهدید می کند اشاره می کند و به این موضوع می پردازد که چگونه این قوا در سایه مشکلات عمیقی که با آموزش و پرورش روبرو هستند، از نظر منطقه ای و بین المللی عقب نشینی کرده اند.

کتاب به جایگاه دین در زندگی اجتماعی مصر و جایگاه الازهر در آن می‌پردازد و سوالاتی مطرح می کند، از جمله اینکه منشاء قدرت و جایگاه الازهر از کجا آمده است؟ آیا الازهر در تجدید خطاب دینی جدی است؟ و آینده آن در سایه تحولات وضعیت دینی مصر چیست؟ در اینجا، کتاب به تلاش بی وقفه الازهر برای حفظ توانایی خود در ارائه اشاره می کند و خواستار تقویت نقش الازهر در سطح جهان اسلام می شود.

(لینک)

کد خبر 20278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =